Sări la conţinut

Fundația Transilvania înființată în 1990 de Laszlo Tokes, Miklos Nemeth, Andras Suto și Abraham Dezso. Arhiva Abraham Dezso

17 februarie 2018

Abraham Dezso (a cărui arhivă o prezint) fotografiat lîngă Laszlo Tokes. Pagină din cartea „Temesvari Ostroma” a lui Laszlo Tokes, publicată în 1990

Prin voința lui Dumnezeu, a ajuns la dispoziția mea arhiva Fundației Transilvania, înființată în 1990 de Laszlo Tokes împreună cu personalități maghiare precum Miklos Nemeth (prim-ministru al Ungariei 1988-1990), Andras Suto (scriitor maghiar din Ardeal), Abraham Dezso (revoluționar maghiar din 1956, figură marcantă a emigrației anticomuniste maghiare după acest an) și alții. De fapt, am avut la dispoziție arhiva rămasă de la răposatul Abraham Dezso, secretarul general al Fundației, și am fotografiat și scanat tot ce am putut.

Majoritatea documentelor fiind în maghiară, eu nu înțeleg ce scrie în ele. Lucrez acum la o carte legată de Laszlo Tokes și biserica reformată din Ardeal, și pentru această carte doresc să înțeleg ce scrie în documentele Fundației Transilvania. Am apelat la doi colaboratori maghiari pentru tălmăcirea lor, dar ritmul în care se fac traducerile e foarte lent, ar mai dura un cincinal pînă să fie tot materialul tradus (pe lîngă arhiva Fundației Transilvania mai am și alte documente). De aceea am hotărît să public aici pe net documentele și să fac apel public la cei doritori să ajute cu tălmăcirea lor. Aștept voluntari. Nu pot plăti pentru traduceri, dar dacă le voi folosi, fie la carte, fie în articole pe internet, voi preciza numele celui care a făcut traducerea, iar în cazul unui volum mai mare de traduceri se poate discuta trecerea persoanei respective ca și coautor al cărții pe care o pregătesc și o plată într-un număr de exemplare ale cărții tipărite. Cei interesați de o viitoare colaborare cu mine la cartea despre Laszlo Tokes să-mi scrie pe e-mail marius_mioc@excite.com (e-mail desființat) mioc.marius@gmail.com

Alături de documente ale Fundației Transilvania răposatul Abraham Dezso a pus și copii după unele articole de ziar. Alteori, alături de un document apare și copia acestuia cu niște adnotări care cred că tot lui Abraham Dezso îi aparțin. Deci ceea ce prezint aici s-ar putea numi „arhiva Abraham Dezso”. După moartea lui Dezso documentele au fost depozitate în condiții improprii, pe unele a ajuns apă și s-au degradat parțial. Acum eu fac serviciul punerii acestor documente la dispoziția istoricilor.

Dosar Szocs Geza (erau documente puse într-un dosar separat)

Lasă un comentariu

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.